Wandelen is gezond


Vertrekpunt en -uur van onze wandelingen staan aangegeven in AGENDA

Wandelen is even goed als lopen om hart- en vaatziekten, een hoge bloeddruk of diabetes te voorkomen. Dat blijkt uit een studie waarbij onderzoekers de gezondheidseffecten vergeleken van wandelen en lopen bij ruim 33.000 joggers en 15.000 wandelaars tussen 18 en 80 jaar oud. 

De deelnemers werden meer dan 6 jaar gevolgd. Op basis van het aantal afgelegde kilometers en de snelheid waarmee gelopen of gewandeld werd, berekenden de wetenschappers het gemiddelde energieverbruik. Dat werd uitgedrukt in zogenaamde METs, waarbij 1 MET overeenkomt met het energieverbruik in rust, 3-6 METs met het energieverbruik tijdens matige lichaamsbeweging. De lopers verbruikten gemiddeld 5,3 METs per uur per dag, de wandelaars 4,7 METs. 

Wat is gezonder: wandelen of lopen?

Elke MET per uur per dag leidde bij de lopers tot een daling van het risico op:

  • hoge bloeddruk met 4,2%
  • een hoog cholesterol met 4,3%
  • diabetes met 12,1%
  • hart- en vaatziekten met 4,5 %

Bij de wandelaars correspondeerde één MET per uur per dag met een vermindering van het risico op:

  • hoge bloeddruk met 7,2%
  • een hoog cholesterol met 7%
  • diabetes met 12,3%
  • hart- en vaatziekten met 9,3 %

De onderzoekers besluiten dat de gezondheidseffecten van een matige inspanning zoals wandelen vergelijkbaar zijn met die van een intense inspanning zoals lopen.

Omdat het zo gezond is gaan wij met onze wandelclub elke 1e vrijdag op stap; vertrek aan de kerk om 14 u – iedereen welkom: in (kleine) groep is aangenamer dan alleen !!!
Zou u liever meewandelen op een andere dag? Laat het ons weten!
(uit: www.gezondheid.be - ingezonden door Jan Willems)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.