Op maandag 16 september organiseerde de seniorenraad van Bertem een petanquetornooi op de terreinen van SInt-Bernardus. Tien ploegen van telkens drie spelers wedijverden voor een plaats in de finale.
André Morris vertelt: “Deelnemers waren: 5 Okra-Bertem ploegen, 2 Okra-Leefdaal ploegen, 1 Okra-Korbeek-Dijle ploeg en 2 Hertwinkel-Leefdaal ploegen.
Na 3 spelbeurten plaatsten een ploeg van Okra-Bertem en een ploeg van Okra-Leefdaal , zich als de besten met respectievelijk 25 en 23 punten. Zij speelden dan ook de finale.
Na een gelijk oplopende stand van 8/8 , kon de ploeg van Okra-Leefdaal uiteindelijk winnen met 13/9! Misschien een onverwachte winnaar, gezien de sterkte en petanque-reputatie van Okra-Bertem?

Felicitaties gaan er naar Francine, Leona en François als eervolle tweede.

En dan natuurlijk ook naar Maria, Roger en Lucien als verdiende winnaars!
De finalisten kregen, na het applaus, een mooi aandenken en een fles bubbels aangeboden door het gemeentebestuur.”

In de lange gang die van het onthaal naar het museum leidt zagen we de imposante prauw staan, uit 1 enkele boomstam gehouwen, die indertijd aan Leopold III werd geschonken en door hem naar het museum versast.
De aloude sculpturen die stereotiepe exotische en “onbeschaafde” afrikanen voorstelden zijn verbannen naar een zaaltje in de kelder en een ivoren beeld van Leopold II is met de rug naar de bezoekers gekeerd…
De giraf is bevrijd uit de kelder en prijkt naast enkele andere imposante opgezette dieren maar zij eisen niet langer een hoofdrol op in de tentoonstelling.

